Jos Venema, Juridisch Registratie en Informatie Medewerker

"De opleiding is goed te doen als je een leergierige en serieuze instelling hebt."

Jos studeerde HBO Management, Economie en Recht (MER) en was eerder werkzaam bij andere overheidsinstellingen zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). In zijn vrije tijd trekt hij regelmatig zijn hardloopschoenen aan om te sporten, maar kan hij ook genieten van lezen, tuinieren en uitgaan met vrienden & collega's. Via een kennis hoorde hij goede verhalen over het Kadaster en het juridische element sluit goed aan bij zijn opleiding. Inmiddels is hij hier al heel wat jaren met plezier aan het werk. Als we hem vragen naar wat we als werkgever nog beter zouden kunnen doen, antwoordt hij: 'ik zou het op dit moment echt niet weten'. 

Thuiswerken of op kantoor?

"Absoluut op kantoor, ik werk zelf niet veel thuis'. Jos is heel duidelijk wat betreft zijn voorkeur om op kantoor te werken. "Ik vind het fijn om op kantoor te zijn, maar andere collega's werken meer vanuit huis. Hybride werken is inmiddels de norm in onze organisatie en kan ook goed met onze werkzaamheden. Dit zorgt ervoor dat je een goede werk-privé balans kunt realiseren. Ik maak er zelf niet veel gebruik van, maar als het nodig is werk ik vanuit huis. De sfeer in ons team is heel fijn en dat trekt mij ook naar kantoor. Ik heb leuke collega's en we helpen elkaar als het nodig is. Vaak gaan we op vrijdag na het werk nog even een drankje doen, dat is echt wel typerend voor ons team".

Opleiding en ontwikkeling

"Na ongeveer 3,5 jaar gewerkt te hebben als een uitzendkracht in Zwolle, heb ik gesolliciteerd op de functie van Juridisch Registratie en Informatie Medewerker in opleiding. Nadat ik was aangenomen ben ik begonnen aan de interne opleiding. De opleiding is een combinatie tussen een praktijk gedeelte (training on the job) en een theoretisch gedeelte (onder andere toetsing van theoretisch kennis). Dit gedeelte is gericht op de 'registratie' kant. Dit is het juridisch proces van het juist registeren van aktes vanuit (voornamelijk) het notariaat. Hiervoor heb je bijvoorbeeld kennis nodig van goederenrecht

Daarnaast hebben we een ander hoofdelement wat gefocust is op de 'informatie' kant. Dit vind ik persoonlijk het leukste werk om te doen. De informatie kant zijn wat specifiekere (informatie) vraagstukken vanuit klanten waarbij we in de geschiedenis duiken en uitspraken doen over bijvoorbeeld erfdienstbaarheden en titelonderzoeken. Het klinkt allemaal juridisch, maar we hebben ook collega's met bijvoorbeeld een journalistieke opleiding. Als je maar leergierig en enthousiast bent, dan kom je er wel.

Wat fijn is, is dat je kunt doorgroeien na de opleiding. Onze specifieke kennis is bij andere afdelingen binnen het Kadaster gewild, soms kun je andere werkzaamheden verrichten of als mentor aan de slag. Sommige collega's worden op den duur teamleider of vakinhoudelijke assistent (VIA). Anderen komen op de afdeling terecht waar ze bezwaren en klachten behandelen en de kwaliteit van onze akteverwerking monitoren."

Actie!

Heeft het lezen van deze pagina je enthousiast gemaakt? Dan zoeken we jou!

Solliciteer snel via de vacaturepagina, de werving voor deze vacature sluit 31 oktober en we hebben slechts 25 plekken beschikbaar!